Hva lurer du på?
Derfor bør du bruke LOKAL
Slik kobler du opp
Koble butikken på Lokal
Trinn 1
Send inn telefonnummer til oss
Mange butikker har nå gjort dette, men hvis ikke:
Send telefonnummeret ditt sammen med (eventuelt) Instagram-kontonavnet til butikken deres til andreas@fluxloop.com. Alle ansatte som ønsker å ha tilgang må sende inn sitt telefonnummer, men det er fint om butikken gjør dette i samme mail.
Laste ned app og registrering:
Alle må laste ned Lokal fra App Store eller Google Play. Fullfør registreringen i appen, og fyll inn all etterspurt informasjon. OBS! Har du Lokal-appen fra før, re-innstaller appen før du kobler sammen
Trinn 2
Koble opp mot instagram
Hvis din bedrift IKKE har en lokal Instagram-konto (den styres sentralt av kjeden) kan du hoppe over Punkt 1.
1. I instagram:
Logg inn på instagramkontoen til din butikk/bedrift i nettleseren (Ikke app!)
2. I Lokal-appen
Trykk på «min butikk» i hovedmenyen. (Ikonet som ser ut som en salgsbod.) Scroll ned og du finner menyvalget «Sosiale medier». Der klikker du «connect my instagram account», og godkjenner forespørselen.
-
Legg inn varer i LOKAL-appen:
Slik gjør du om et instagrambilde til en vare.
NY! Slik legger du inn en vare i kategori og med størrelser -
Alle Instagraminnlegg med hashtaggen #lokal vil nå komme inn i Lokal-appen automatisk
Trinn 3
Bestill «Vipps på nett»
Det gjøres her: https://vippsbedrift.no/signup/vippspanett/
Dette er noe du må gjøre uansett om bedriften har Vippskonto fra før. Så lenge organisasjonsnummeret er det samme som du har i din eksisterende Vipps-konto, vil denne bli brukt.
Fyll ut alle skjemaer etter beste evne.
Noen tips:
-
Trykk på “Direkte integrasjon”
-
Under "Ditt kundeforhold hos Vipps" og "Hva skal du/dere bruke Vipps til" lim inn beskrivelsen:
Vi mottar kun betaling via Vipps for varer som selges av eget foretak. Vi står ansvarlige for eventuelle reklamasjoner og refusjoner for våre produkter. -
Har dere ikke eget nettsted lim inn slik:
-
Nettsted: https://www.gjovikby.no/lokal
-
3. Bestill integrasjon (dette tar 2-3 dager)
4. Legg inn produktnøkler i Lokal-appen. NY! Se hvordan her.
Etter at integrasjonen er gjennomført vil du i Vipps-portalen få tilgang til "produktnøkler" som må limes inn i Appen som vist i bildene under. Denne infoen er enkel å kopiere ut fra Vipps.
Bekreft ordre
-
Når det kommer en ordre må du bekrefte ordren i push-meldingen du får i LOKAL-appen. Først da får kunden beskjed om at butikken har mottatt bestillingen.
-
Adresse og info om kunde kommer i ordremailen du får fra LOKAL.
Når en bestilling kommer
-
Alle som kjøper varer i LOKAL-appen kan få varene kjørt ut gratis tirsdager og lørdager frem til Påske
-
Når kunden gjør et kjøp vil du få beskjed via epost du/din butikk er registrert med, samt også sms. Her spesifiseres det om det er hjem-levering, eller pick up in store.
-
Varene må leveres innen kl.15 på dropp-punkt. Dette gjelder varer kjøpt innen kl.13 samme dag. Varene kjøres ut fra kl.15.
Dropp-punkt
Gullhagen i sentrum | Informasjonen på CC
Slik fungerer hjemlevering
Vipps – oppgjørsrapport
Når du har begynt å selge produkter i LOKAL har du behov for oppgjørsrapporter fra VIPPS
Disse kan du enkelt hente ut i din VIPPS-portal:
https://portal.vipps.no/
(husk å ha bank-ID klart)
Du kan også få oppgjørsrapportene tilsendt på epost.
Dette setter du opp og endrer selv i VippsPortalen under "Rapporter - periodiske". Her kan du velge en eller flere mottakere, samt daglig, ukentlig eller månedlig frekvens.
Rapportene genereres og sendes ut i løpet av natten, så du vil ha de i innboksen når du våkner.
Daglig - påfølgende natt.
Ukentlig - natt til mandag.
Månedlig - natt til den 1. i påfølgende måned.
Hvis du trenger rapporter med personinformasjon som avsendernavn og melding må du laste ned disse direkte i VIPPS-portalen da sensistiv informasjon ikke kan sendes vi epost.
Goodfellas er på! Se film
Workshop/Webinar
Support
For hjelp med tekniske spørsmål knyttet til appen - ta kontakt med Marte i BVG
post@gjovikby.no
Tlf: 95278909